Doorbreek je belemmerende overtuigingen met positieve affirmaties

Doorbreek je belemmerende overtuigingen

Wil jij graag een volgende stap in je loopbaan zetten, maar twijfel je aan jezelf waardoor je jezelf tekort doet en niet durft te kiezen voor wat je echt het allerliefst wilt gaan doen? Denk je dat je niet goed genoeg bent? Twijfel je of succes voor jou wel is weggelegd en denk je dat je beter met minder genoegen kunt nemen? Kortom: heb je last van belemmerende overtuigingen?

Lees dan verder en ontdek het geheim van krachtige affirmaties.

je automatische gedachten weerhouden je ervan om te kiezen voor je droombaan

Elke dag gaan er meer dan 50.000 gedachten door ons hoofd en een overgroot deel van deze gedachten denk je dag in dag uit. Deze gedachten borrelen op uit je onbewuste brein. Het gebeurt vanzelf en je hoeft er helemaal niks voor te doen.

Deze gedachten kunnen negatieve gedachten zijn. Gedachten zoals:

1.

Ik ben niet goed genoeg

2.

Wie zit er op mij te wachten?

3.

Anderen zijn veel beter dan ik.

4.

Dat is voor mij niet weggelegd. 

Als we dezelfde (negatieve) gedachten herhaald denken, wordt het een belemmerende overtuiging.

Wanneer je een volgende stap in je loopbaan wilt zetten, is de kans groot dat deze of andere belemmerende overtuigingen je brein binnen borrelen. Voor het verwezenlijken van je loopbaandroom is het belangrijk dat je deze overtuigingen op tijd herkent en op tijd verandert in een positieve constructieve overtuiging. Gelukkig is dit mogelijk, want je kunt je gedachten en daarmee je toekomst veranderen. Je kunt controle over je negatieve belemmerende overtuigingen krijgen.

Onze overtuigingen zijn als onbetwiste bevelen, die ons vertellen hoe de dingen zijn, wat mogelijk en onmogelijk is en wat we wel en niet kunnen doen. Ze geven vorm aan elke actie, elke gedachte en elk gevoel dat we ervaren.


-Tony Robbins

belemmerende overtuigingen ontstaan vaak in je kindertijd

Op de lagere school ontdekte ik dat ik anders was dan de andere kinderen in mijn klas vanwege beperkingen aan mijn handen en mijn concentratiestoornis. Ik ontdekte dat ik dingen niet kon die zij wel konden. De kinderen in mijn klas haalden veel betere cijfers dan ik. Verschrikkelijk vond ik dat, maar ik hield mijn lippen stijf op elkaar en ik deelde mijn verdriet hierover met niemand. Ik onderging het allemaal. In die tijd is de overtuiging ‘anderen zijn veel beter dan ik’ bij mij ontstaan.

Toen ik een jaar of 16 was dacht ik: als ik heel erg hard mijn best ga doen, word ik net zo goed als zij. Ik wilde koste wat het kost bewijzen dat ik wel goed genoeg was, bewijzen dat ik niet dat ‘domme meisje met die rare handen’ was. Daarom ging ik na het vmbo naar het mbo en vervolgens naar het hbo.

Op het hbo, en later in diverse banen, twijfelde ik vaak aan mijzelf en mijn vaardigheden. Mijn zelfvertrouwen brokkelde steeds verder af. Ik was bang dat ik door de mand zou vallen en dat ze zouden ontdekken dat ik helemaal niet zo goed was, dat ik eigenlijk helemaal niks kon. Gevolg, ik ging nog harder mijn best doen en legde de lat voor mijzelf steeds hoger. Ik stond stijf van de spanning en ik sliep slecht. Totdat ik uiteindelijk een burn-out kreeg

vaak zijn we ons niet bewust van onze belemmerende overtuigingen

Heel veel jaren ben ik mij er niet van bewust geweest dat de overtuiging ‘anderen zijn veel beter dan ik’ de drijvende kracht achter o.a. mijn loopbaankeuzes was. Een overtuiging die in mijn kinderjaren was ontstaan.

Pas toen ik zes jaar geleden mijn eigen praktijk opstartte en ging samenwerken met een businesscoach werd ik mij pas echt goed ervan bewust welke rol deze overtuiging jarenlang in mijn leven speelde. 

Toen pas begreep ik waarom mijn collega’s vaak tegen mij zeiden: ‘Je kunt veel meer dan je denkt, waarom twijfel je toch altijd zo aan jezelf?’ Deze overtuiging had mij al die jaren klein gehouden en onzeker gemaakt.

belemmerende overtuigingen kun je vervangen door krachtige overtuigingen

Tijdens het lezen van een boek van Tony Robbins werd ik mij ervan bewust dat ons brein belemmerende overtuigingen kan vervangen voor positieve krachtige overtuigingen die je ondersteunen bij het verwezenlijken van je loopbaandroom. Overtuigingen die je positief over jezelf laten denken en die je laten geloven dat je alles kunt bereiken wat je wilt.

Voor mij was het een echte eyeopener. Eindelijk kon ik de overtuiging ‘anderen zijn veel beter dan ik’ loslaten en vervangen door een krachtige overtuiging. ‘Ik ben goed zoals ik ben en ik hoef dat niet aan mijzelf of mijn omgeving te bewijzen.’

werken met affirmaties

Elke dag nadat de wekker is afgegaan, sta ik niet direct op. Ik heb voor mijzelf een affirmatie geformuleerd waar ik blij van word, gebaseerd op mijn nieuwe krachtige positieve overtuiging. Ik werk met deze affirmatie om mijzelf zelfvertrouwen te geven en mijzelf eraan te herinneren dat ik oké ben zoals ik ben. Zo voorkom ik dat mijn oude belemmerende overtuiging weer mijn brein binnentreedt.

Deze affirmatie herhaal ik elke dag 10 minuten lang in mijn gedachten. In begin was het eventjes wennen, nu merk ik dat het werkt.

maar wat zijn affirmaties?

Affirmaties zijn korte bekrachtigende en positieve geformuleerde zinnetjes die je tegen jezelf als een soort mantra zegt. Positieve woorden die aangeven hoe jij je wilt voelen. Met affirmaties beïnvloed je je gedachten en hoe jij je wilt voelen.

De kracht zit vooral in het herhalen van je affirmaties. Je hersenspoelt jezelf als het ware op een positieve manier met je affirmaties. Je bevestigt eenvoudigweg wat waar is voor jou en tegelijkertijd voeg je informatie toe aan de geheugencellen in je brein.

affirmatie-oefening

1. Mijn belemmerende overtuigingen

Welke belemmerende overtuigingen komen vaak in je op wanneer je nadenkt over je loopbaan? Schrijf deze allemaal op.  

2. Hoe wil jij je voelen?

Door welke positieve krachtige overtuiging wil jij je belemmerende overtuiging vervangen?

3. Affirmatie formuleren

Formuleer een affirmatie die bij je past. Kies een positieve gedachte in de tegenwoordige tijd. Begin de zin altijd met de woorden ‘ik ben’ of ‘ik heb’. Neem hiervoor de tijd. Want de affirmatie moet je kracht geven.

4. Ontwikkel en ochtendroutine

Zet je wekker ‘s ochtends tien minuten eerder dan dat je nu gewend bent. Maar spring niet direct je bed uit wanneer je wekker afgaat. Blijf nog eventjes met je ogen dicht in bed liggen. Start je dag met 10 minuten lang je affirmatie in gedachten met overtuiging tegen jezelf te herhalen.


In het begin zal het onwennig aanvoelen. Maar hou vol. Want je zult merken dat het werkt. Vergeet niet! Oefening baart kunst. Door herhaling herprogrammeer je een gedachte over jezelf.

Leestip: Je ongekende vermogens van Tony Robbins.

Leave a Comment: