Jolanda Grevers
6 april 2017
Past de organisatie waar je werkt nog wel bij jou?| Uniqie-loopbaancoaching

Voel jij je thuis in de cultuur van de organisatie waar jij werkt? Om met plezier naar je werk te gaan, is het heel belangrijk dat jij je thuis voelt in de cultuur van de organisatie waar je werkt. En dat je goed overweg kunt met je collega’s en leidinggevende. Want je kunt pas echt goed functioneren in je werk als je werk en de organisatiecultuur goed aansluiten bij jouw belangrijkste waarden en drijfveren. Kortom, de `fit' tussen jou en de organisatie waar je werkt is van groot belang voor het succes in jouw loopbaan.

Doe de test ontdek of de cultuur van de  organisatie waar je werkt bij jou past. 

Wist je dat een op de tien mensen in een nieuwe baan binnen een paar jaar weggaat omdat hij/zij zich niet thuis voelt in de organisatie waar hij/zij werkt.

Wat is een organisatiecultuur eigenlijk?

Een organisatie bestaat uit een groep mensen die met elkaar samenwerkt om een dienst of een product te maken. De mensen uit deze groep maken samen afspraken over de normen, waarden en gedragingen van de groepsleden.

De waarden vormen de kern van een organisatiecultuur. Deze waarden geven aan welk gedrag in de organisatie als goed of slecht, als normaal of abnormaal, als rationeel of irrationeel wordt beschouwd.

Werknemer - organisatiefit

Het is dus heel belangrijk dat jouw waarden aansluiten bij de waarden van de organisatie waar je werkt. Dat jij de waarden die voor jou heel belangrijk zijn, terug kunt vinden in de organisatiecultuur. Het is dus belangrijk om stil te staan bij de volgende vraag: ‘Welke waarden zijn voor mij echt belangrijk?’ Maar ook is het natuurlijk heel belangrijk om te weten welke waarden dominant zijn bij de organisatie waar je werkt.

Waarom is een goede werknemer - organisatiefit zo belangrijk?

1. Je bent tevredener met je baan.

2. Je voelt je meer betrokken bij de organisatie.

3. Je voelt je op je werk gelukkiger en ervaart minder stress.

4. Je functioneert beter op je werk.

5. Je voelt je prettiger op de werkvloer en binnen het team waarin je werkt.

Past de cultuur van de organisatie waar je werkt bij jou?

Stel jezelf onderstaande vragen en ontdek of de organisatie waar je werkt wel goed bij jou past.

1. Welke waarden zijn voor jou persoonlijk heel belangrijk?

2. Welke waarden zijn in de organisatie waar je werkt dominant?

3. Passen deze waarden bij jouw persoonlijke waarden?

4. Hoe belangrijk is het voor jou dat de cultuur van de organisatie waar je werkt bij jou past?

5. Kun jij binnen de organisatie waar je werkt voldoende jezelf zijn?

Test

Hieronder staan 54 verschillende waarden van organisaties beschreven. Dit zijn waarden die in een organisatie voor kunnen komen of juist niet voorkomen.

Instructie

  • Lees de lijst met 54 waarden goed door.
  • Loop de lijst met waarden nogmaals door en stel jezelf steeds de volgende vraag: ‘Hoe waardeer ik deze waarde?’
  • Kies acht waarden die je het meest belangrijk vindt.
  • Kies vervolgens acht waarden die je het minst belangrijk vindt.
  • Welke waarden, die voor jou belangrijk zijn, vind je terug binnen de organisatie waar je werkt?
  • Wat valt je op?

Waarden

  1. Flexibiliteit
  2. Aanpassingsvermogen
  3. Stabiliteit
  4. Voorspelbaarheid
  5. Innovatief
  6. Snel inspelen op kansen
  7. Bereid tot experimenteren
  8. Risico's nemen
  9. Bedachtzaamheid
  10. Autonomie
  11. Volgen van regels en standaards
  12. Analytisch zijn
  13. Aandacht voor details
  14. Secuur zijn
  15. Teamgericht zijn
  16. Informatie wordt openlijk gedeeld
  17. Nadruk op eenheid in cultuur
  18. Gericht zijn op mensen
  19. Rechtvaardigheid
  20. Respect voor de rechten van individuen
  21. Tolerantie
  22. Informele omgang
  23. Ongedwongen
  24. Een rustige aanpak
  25. Ondersteunend zijn
  26. Zakelijk agressief zijn
  27. Besluitvaardigheid
  28. Actiegerichtheid
  29. Regels kunnen doorbroken worden
  30. Initiatief nemen
  31. Nadruk ligt op kwaliteit

32. Overdenkend zijn
33. Zich onderscheiden van anderen
34. Prestatiegerichtheid
35. Een goede reputatie hebben
36. Veeleisend zijn
37. Sociaal verantwoordelijk zijn
38. Individuele verantwoordelijkheid
39. Resultaatgericht
40. Hoge prestatieverwachtingen
41. Een duidelijke filosofie hebben
42. 0ntwikkelingsmogelijkheden
43. Competitief zijn
44. Hoge beloning voor goede prestaties
45. Zeer georganiseerd zijn
46. Baanzekerheid
47. Waardering tonen voor prestaties
48. Eensluidende standpunten
49. Directe aanpak van conflicten
50. Vriendschappen op het werk
51. In de groep passen
52. Onderlinge samenwerking
53. Enthousiasme voor het werk
54. Lange werkdagen
maken

Plaats je reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}